zondag 8 maart 2009

Motivatie Rosanne

Ik heb gekozen om het thema “Indianen” uit te werken, omdat ik zelfs als bijna volwassene de kriebels krijg bij dit onderwerp. Niet de kriebels van angst, maar kriebels van opwinding. Als ik aan Indianen denk komt er direct zoveel bij me naar boven. Vooral zaken van vroeger; Pocahontas, Totumpalen, WigWams en verentooien. Maar waar ik vooral gelijk aan moest denken, was de documentaire van Bassie en Adriaan in het Indianenreservaat. Als kind zijnde heeft dat veel indruk op mij gemaakt. Je zal zo veel mooie dingen over de Indianen en zag zelfs hoe ze nu nog leven. Het is zo apart om te zien en te leren hoe die mensen leven, het is namelijk zo veel anders als de manier waarop wij leven. Wij zijn zoveel luxe gewend, in tegenstelling tot deze mensen. Zij zijn zo een met de natuur, als je hier bij stil staat word je je hier pas bewust van. Het is niet alleen interessant voor oudere mensen om je te verdiepen in de Indianen, maar het is naar mijn mening ook voor kinderen leuk, interessant en belangrijk om meer te weten te komen over deze mensen. Het is belangrijk, omdat er achter deze mensen al zo een lange geschiedenis schuilt. Velen hebben geen flauw benul wat de geschiedenis van de Indianen is, het is belangrijk voor de algemene ontwikkeling om je te verdiepen in de geschiedenis van de mens. Maar het is ook belangrijk om je te verdiepen in de Indianen, omdat er nog Indianen leven. Er zijn nog Indianen die met uitsterven bedreigd worden, het is dus echt iets om aandacht aan te besteden. Omdat Indianen vrij uitbundige kunst, muziek en dergelijke hebben, is het leuk om je hier in te verdiepen en kinderen hier spelenderwijs meer over te leren.

Geen opmerkingen: