maandag 9 maart 2009

Motivatie Caroline

Voor de module kunstzinnig oriƫntatie moeten we een lessenserie gaan ontwikkelen rondom een kunstonderwerp. Wij hebben met de groep gekozen voor het onderwerp: Indianen. Om tot een kunstaspect te komen, hebben we besloten om te gaan kijken naar de kunst en cultuur rondom Indianen.
Ieder van ons had een andere blik op het onderwerp. Ik vind dit vooral een leuk onderwerp, omdat dit echt over een hele andere cultuur gaat. Via een project bij de kleuters, waar ik vorig jaar stage liep, heb ik al enig ervaring opgedaan met het thema Indianen. Ik vind het erg leuk om me te verdiepen in andere culturen. In andere culturen komen wel eens gebruiken voor die ik bijzonder vind. Zo hebben Aboriginals het gebruik om op de digerido te spelen. Dit vind ik geweldig. Ik heb zelf geprobeerd om dit instrument te bespelen en dat is echt verschrikkelijk moeilijk. Ik ben benieuwd of Indianen ook een gebruik hebben die mij aanspreekt.
Ook gaan we met deze opdracht dieper in op de kunst en cultuur van indianen. Aan de hand van films en verhalen, weten we al wel iets van Indianen af, maar nog lang niet alles. Ik hoop dat ik met deze opdracht meer te weten kom van de kunst en cultuur rondom Indianen. Ik weet nog erg weinig van de kunst bij indianen. Wel weet ik dat indianen gebruik maken van wandschilderingen, maar ik weet niet of ze ook een bepaalde stijl aanhouden.
Verder vind ik het erg leuk om nu eens lessen te bedenken rondom het thema indianen voor een midden- of bovenbouw in plaats van de onderbouw. Bij de kleuters vond ik het thema Indianen wel ontzettend leuk, maar we kwamen met de kinderen niet veel verder dan een verentooi maken en een ketting rijgen. Ik verwacht dat we met de midden- of bovenbouw veel dieper op het onderwerp in kunnen gaan. Hier leren wij zelf als leerkrachten weer van en het lijkt mij een boeiend onderwerp om met de kinderen aan te werken.

Geen opmerkingen: