dinsdag 28 oktober 2008

Reflectie Caroline

Reflectie van Caroline van Berkel
Voor deze opdracht heb ik me vooral verdiept in de dans, muziek en rituelen van de indianen. Hiervan heb ik een verslag gemaakt en ik heb een les gemaakt waar vooral de dans en de muziek van de indianen aan bod komen. Voor ik aan deze opdracht begon, wist ik al wel iets van muziek, dans en rituelen van indianen, maar nog niet zo veel. Daarom ben ik me gaan verdiepen in boeken en internet om een hier een beeld van te krijgen. Met behulp van de boeken heb ik het verslag gemaakt. Na het maken van het verslag had ik al een idee gekregen voor mijn les. Ik wilde graag zowel muziek als dans combineren. Ik verwacht dat dit in mijn les goed tot uiting kan komen.
De samenwerking met de groep verliep erg goed. Vanaf het eerste begin zijn we hard aan het werk gegaan. We hebben met elkaar het plan van aanpak opgesteld en het verslag gemaakt. Telkens hebben we de bestanden aan elkaar uitgewisseld om ervoor te zorgen dat we op de hoogte bleven van ieder zijn deel. Dit ging erg goed en ieder kon elkaar aanvullingen en opmerkingen geven.
Ook in de lessen hebben we onze tijd zo nuttig mogelijk besteed. In de les dat we de materialen voor de lessen moesten maken, hebben we elkaar geholpen en tips gegeven. Ik heb toen de docentenhandleiding, samenvatting en inleiding geschreven. Ook heb ik vast een start gemaakt met het samenvoegen van het verslag. Doordat we op dat moment met z’n allen bij elkaar zaten, konden we gelijk goed overleggen. Dit maakte het maken van het totale verslag een stuk makkelijker. Kortom de communicatie tijdens de opdracht was erg goed.
Verder heb ik van ieder zijn stuk wel iets geleerd. Ook al wist ik al het een en ander over het onderwerp indianen, door middel van ieder zijn deel, heb ik een mijn kennis over indianen weldegelijk uitgebreid.
Wel hadden we wat problemen met de weblog. Gelukkig konden andere klasgenoten ons hierbij helpen en hebben we ook de weblog keurig bij kunnen houden. De weblog kan prima gebruikt worden bij het toepassen van de lessen.
Ik hoop dat ik de lessenserie in mijn stage of eventueel mijn eigen klas toe kan passen. Ik vind de lessenserie namelijk erg leuk geworden en vooral erg leerzaam. Kinderen kunnen met deze lessenserie iets leren over de cultuur van de indianen. Op een leuke creatieve manier kunnen de kinderen hiermee aan de slag. Ik ben erg benieuwd wat het resultaat van de leerlingen zou zijn.

Geen opmerkingen: